Main menu:
Projekt
KIERUNKI I RODZAJE
GIMNASTYKI
Gimnastyka na przestrzeni wieków zmieniala swoje zadania, formy i tresci. Od pojscia obejmujacego wszystkie dyscypliny sportu w starozytnej Grecji do obecnego pojmowania jako jednego ze srodków wychowania fizycznego nastapila duza ewolucja.
Rozlegle zadania gimnastyki, szeroka skala jej zastosowan i roznorodnych cwiczen sprzyjaly rozwojowi róznych, w pewnym stopniu samodzielnych kierunków i rodzajów gimnastyki. Roznia sie one szczególnymi celami i odrebnymi metodami prowadzenia.
Ogólnopolska Konferencja Gimnastyczna odbyta w Krakowie w 1952 roku wyrozniala zasadnicze kierunki i rodzaje gimnastyki, rozwiazujac poprzednie rozbieznosci w teoretycznych uzasadnieniach.
Ustalono nastepojace kierunki:
1. Gimnastyka podstawowa
2. Sport gimnastyczny
3. Gimnastyka pomocniczo – specjalna
4. Gimnastyka lecznicza
W ramach wymienionych kierunków wydzielono szereg rodzajów gimnastyki. Tak, wiec w gimnastyce podstawowej zostaly wyróznione ponizsze rodzaje:
1. dla dzieci w wieku 3 – 7 lat
2. dla dzieci w wieku 7 – 10 lat
3. dla mlodziezy w wieku 11 – 13 lat
4. dla starszych kobiet i mezczyzn – z wyodrebnieniem typowych stopni wieku, przygotowania fizycznego i stanu zdrowia.
Gimnastyka podstawowa zaspakajajac zadania wszechstronnego przygotowania fizycznego znajduje przede wszystkim szerokie uwzglednienie w wychowaniu fizycznym dzieci i mlodziezy. Ma do spelnienia, poza zadaniami rozwojowymi, szereg zadan wychowawczych. Do realizacji tych zadan sluzy bogaty zasób cwiczen z poszczególnych dzialów wychowania fizycznego – zabawy, gry, plusy, tance, a z dzialu cwiczen praktycznych (utylitarnych) – elementy judo. Cwiczenia te maja za zadanie:
1. wyrabianie poczucia zespolowosci i ambicji zespolowej
2. ksztalcenie intelektu (taktyka gier)
3. uatrakcyjnienie zajec gimnastycznych
4. zastosowanie form gimnastyki dla dzieci i mlodziezy
5. ksztalcenie sluchu i umuzykalnianie cwiczacych
6. sublimacje odruchów bojowosci u chlopców
Ponadto gimnastyka podstawowa ma zastosowanie w ruchu doroslych – i to nie tylko tych, którzy maja przed soba perspektywy pewnych osiegniec sportowych, ale glównie tych, którzy pragna jak najdluzej zachowac bardzo dobry stan zdrowia i wydolnosci organizmu.
Sport gimnastyczny obejmuje trzy rodzaje, a mianowicie:
1. gimnastyke sportowa
2. akrobatyke sportowa
3. gimnastyke artystyczna
Zadaniem tego kierunku jest doprowadzenie okreslonych umiejetnosci ruchowych cwiczacych do poziomu sztuki (mistrzostwa sportowego) w celu osiagniecia maksymalnych wyników na zawodach sportowych. Specjalizacja ruchowa, jaka reprezentuje ten kierunek, moze byc prowadzona jedynie na podbudowie ogólnego przygotowania fizycznego, które daje cwiczacym gimnastyka podstawowa.
Gimnastyka sportowa skierowana jest na opanowanie skomplikowanych cwiczen gimnastycznych i stanowi wazny srodek rozwoju uzdolnien fizycznych oraz wlasciwosci psychicznych.
Podstawowymi konkurencjami w gimnastyce sportowej:
kobiet :
- cwiczenia wolne
- cwiczenia na równowazni
- cwiczenia na poreczach
- skok,
mezczyzn :
-cwiczenia wolne
-cwiczenia na drazku
-cwiczenia na poreczach
-cwiczenia na kólkach,
-cwiczenia na koniu z lekami
-skok.
Ceche charakterystyczne cwiczen z akrobatyki sportowej sa obroty ciala dookola osi poziomej, pionowej i bocznej oraz niezwyczajne polozenie ciala glowy w dól (na rekach), co czyni je cennymi srodkami specjalnego treningu narzadów równowagi i ukladu krazenia.
Podstawowymi konkurencjami w akrobatyce sportowej sa:
-skoki akrobatyczne
-cwiczenia dwójkowe kobiet i mezczyzn
-cwiczenia dwójkowe mieszane
-piramidy kobiet i mezczyzn
-skoki na trampolinie (batucie).
Gimnastyka artystyczna wyraza sie swoistym charakterem cwiczen, organicznym ich zwiazkiem z muzyka i tancem oraz specyficzne metody zajec. Cwiczenia tej gimnastyki charakteryzuja sie duza róznorodnoscia, miekkoscia i plynnoscia wykonania.
Cwiczenia stosowane w gimnastyce artystycznej moga byc w formie cwiczen wolnych z przyborami (np. kólka, pilki, wstazki, skakanki, maczugi) oraz wykonywane indywidualnie bledy zespolowo.
Poczawszy od 1954 roku, srednio co cztery lata, odbywaja sie w róznych panstwach Gimnastrady organizowane pod egida Miedzynarodowej Federacji Gimnastycznej, na których dokonuje sie przegladu aktualnie stosowanych metod gimnastycznych. Wiekszosc zespolów demonstrowala przede wszystkim gimnastyke rytmiczna, nowoczesna i artystyczna, a od polowy lat szescdziesiatych najwieksza popularnoscia cieszyla sie gimnastyka jazzowa.
Gimnastyka rytmiczna charakteryzuje sie wykonaniem cwiczen z drobnymi przyborami, które podkreslaja wlasciwy rytm cwiczen przy róznorodnych melodiach. W gimnastyce nowoczesnej dominuja cwiczenia ze swobodna ekspresja ruchów przy akompaniamencie muzyki tanecznej, natomiast gimnastyka jazzowa to cwiczenia gimnastyczno – taneczne wykonywane przy dzwiekach muzyki rozrywkowej. Ostatnia nowoscia w gimnastyce jest aerobik i jego pochodne.
Ten rodzaj cwiczen zapoczatkowal Kenneth Cooper – amerykanski lekarz astronauta, nazywajac w ten sposób ruchowo – wytrzymalosciowy trening przeznaczony dla kosmonautów, a potem slynne aktorki, takie jak Jane Fonda, Sydney Rome czy tez Marlene Charell zaczely go rozpowszechniac w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej. Równiez do innych krajów dotarla ta forma ruchu. Cwiczenia, które zawiera aerobik, a w których doszukac sie mozna elementów gimnastycznych oraz tanca rewiowego i dyskotekowego wykonywane sa w bardzo szybkim tempie, najczesciej przy muzyce disco.
W ostatnich latach powstalo wiele metod poprawy sprawnosci ogólnej oraz poprawy sylwetki. Ogromna popularnosc zdobyl program cwiczen usprawniajacych i wyszczuplajacych opracowany przez Callan Pickney, nazwany od imienia autorki – callanetics. Intensywniejsza jego odmiane, gwarantujaca w krótszym czasie podobne efekty stanowi supercallanetics. Szczególowy opis metody, a takze pelny zasób cwiczen zawiera ksiazka Callan Pickney pt. „Supercallanetics”.
Przed wspókczesna gimnastyka stoja szczególnie trudne zadania, wynikajace z istoty i tempa zmian zachodzacych w warunkach wspólczesnego zycia w spoleczenstwie o wysokim stopniu cywilizacji technicznej. Pojawiaja sie przed nia coraz inne wymagania skutecznego przeciwdzialania szkodliwym wplywom technizacji zycia na ksztaltujaca sie osobowosc dzieci, m;odziezy i doroslych.